Pegaso Z102, 1954. V8 Dubbla överliggande kamaxlar.
Fabriken hette före kriget Hispano-Suiza. Låg i Barcelona.
Bild Google

Bil i Spanien

Köpa bil i Spanien så bör du köpa från en etablerad bilfirma, byråkratin är omfattande.
Att köpa privat är mycket bökigt, där rekommenderar jag Gerard Boekes utomordentliga beskrivning!

REGISTRERA SVENSK BIL I SPANIEN!

Att köra svenskregistrerad bil i Spanien, eller att registrera den i Spanien?

Du får använda en svenskregistrerad bil i 182 dygn per kalenderår.
Är man bara halvtidsboende i Spanien och använder bilen mindre än 6 månader per kalenderår kan du alltså köra din svenskregade bil i hur många år som helst...
Bilen måste dock besiktigas i Sverige.

För att du ska kunna försäkra bilen i Sverige får den inte ha körförbud, är bilen inte besiktigad inträffar körförbud i Sverige och numer även i Spanien!

Kryphålen försvinner, ett efter ett.

MEN om du själv vill bo i Spanien mer än 183 dygn per år, så måste du dels folkbokföra dig i Spanien eftersom spansk lag betraktar dig som Residencia, fastboende, om du bor största delen av av året i Spanien.
OCH som residencia får du inte köra en icke spanskregistrerad bil i Spanien...

Flyttgodsregistrering av utländsk bil i SPANIEN.



Är bilen registrerad i annat EU-land, så kan det aldrig bli tal om annat än flyttgods, bilen är ju redan importerad till EU.
Detta förutsätter dock att fordonet INTE varit i trafik mer än 6 månader, eller kört mer än 600 mil, (6000 kilometer).

Papper för Registrering - besiktning:

Faktura utfärdad av säljaren på originalspråk och på spanska.

Original teknisk dokumentation av fordonet.

Europeiskt intyg om överensstämmelse (CoC), som beskriver fordonets tekniska egenskaper

(inklusive koldioxidutsläpp) och utfärdas av fabrikanten eller behöriga myndigheter i ursprungslandet.
Om du inte har det, kan du begära det från en officiell återförsäljare,eller en godkänd ingenjör för att utföra denna kontroll (reducerad teknisk kontroll), som vanligtvis kostar omkring 100 euro.

Köpeavtal där ägarens uppgifter med N.I.E. eller N.I.F. och kontaktuppgifter framgår.

Besiktiga bilen i Spanien:

C:a 110 € och kräver det europeiska intyget om överensstämmelse med bilens ursprungliga tekniska data.

Registreringsskatt: 

Den betalas och beror på fordonets värde och koldioxidutsläpp. motorvolym drivmedel. m.m.

För att beräkna ut denna skatt används värdet som sätts av skatteverket, (Haciendan),

varefter beräkning av värdeminskning per år sedan första registrering, är grund för  skatten på Co2 utsläppen…

Bilens värde kan vara känt av haciendan, är det inte känt tillkommer en beräkning oavsett bilens kondition.

 

Beräkna avskrivning:

Värdet på nypris x faktor 1 under det första året,
0,84 fordons> 1 år
0,67> 2 år
0,56> 3 år
0,47> 4 år
0,39> 5 år
0,34> 6 år
0,28> 7 år,
0,24> 8 år,
0,19>9 år,
0,17>10 år,
0,13>11 år,
0,10> 12 år.

Det framkomna värdet tillämpas som en koefficient för Co2 beräkningen, vilken är:
0 (Gratis) för mindre än 120 g / km,
0,0475 mellan 121-160 g / km,
0,0975 mellan 161-200 g / km ,
och 0,1475 om utsläppen är högre än 201 g / km.
Ingen skillnad på Diesel eller Bensin, endast Co2 utsläppet räknas.

OBS! SOM VANLIGT!

Som undantag till denna regel finns det regioner som har en något annorlunda skala, vilket haciendan kan upplysa om.

Trafikavgifter: 

Runt € 100

Om du använde en Gestor, för att slippa allt krångel, ytterligare 100 €.

Nummerplåtar: ca € 15 beställs där reservdelar säljs, ta med bilens regestreringsbevis.

(Man kan också be en Gestor att reda ut allting som står härovanför. Kostnad cirka 200 €. Jag tror det finns en enklare väg, betala en Gestor 100 € direkt och slipp alla problem.)

Gestorías.es

 

 https://www.gestorias.es/